Sunday, October 3, 2010

NBFVII

Lebuh raya Persekutuan

            “ Siapa dia, Sid? Arisa Nur Adalia,” bibir Fauzan menyebut nama yang indah itu.
            “ Siapa dia pada kau?” soalnya lagi.
“ Kau masih nak rahsiakan dari aku?” dia masih tidak berputus asa. Sid mengeluh perlahan. Runsing kepala memikirkan apa yang perlu diterangkan kepada sahabat baiknya sendiri. Sesungguhnya Fauzan tidak tahu. Fauzan tidak pernah tahu apa yang berlaku dulu. Kisah yang terjadi antara mereka, tidak ada sesiapa pun yang tahu, kecuali dia dan....
            “ Sid? Kau diam macam ni tak akan selesai masalah,” pujuk Fauzan lagi. Dia menolah ke kanan. Wajah yang begitu kosong itu, bagaimana boleh memandu dengan tenang? Dia sudah menawarkan diri untuk memandu, namun Sid berkeras mahu dia yang memandu ke Shah Alam.
            “ Ni mesti hal 3 tahun lepaskan?” Sid pejam mata. 3 tahun. 3 tahun. Kenapa semuanya mahu bertanya apa yang berlaku 3 tahun dahulu. Kalau pagi tadi dia tertanya-tanya mengapa Jan tidak pernah mahu bertanya, kini dia mendapat jawapannya pula. Jadi, Jan juga tahu perubahan yang melanda dirinya semenjak 3 tahun lalu. Semalam ibu. Hari ini Jan pula. Ketara benarkah perubahan pada dirinya?
Selepas ini entah siapa pula yang akan bertanya kepadanya. Sid memberi signal ke kiri sebelum meneruskan perjalanan ke rumah Jane...Arisa....bukan....Ari. Jiwanya menyebut nama itu. Adakah selama ini dia berjiran dengan Ari? Macam mana mereka tidak pernah bertemu? Begitu dekat...tetapi mereka tetap jauh. Ari...begitu jauh kau pergi, namun aku tetap menanti.
            “ Jan...tolong aku?” soalnya tanpa memandang wajah yang setia menanti di sisi. Melalui ekor mata, dia tahu Fauzan mengangguk sedikit.
            “ Tolong jangan tanya apa-apa. Jangan tanya aku, siapa dia sebenarnya,” rintihnya perlahan. Penuh kekesalan. Sarat dengan penderitaan.
            “ Sid...!” Sid menekan brek. Tanpa berkata sepatah pun, dia keluar dari kereta itu. jan menurut. Mereka sudah tiba. Beberapa saat setelah menekan loceng, pintu pagar terbuka. Mereka melangkah masuk, namun Jan dapat merasakan langkah Sid begitu perlahan dan berat. Mungkin mengharapkan dia tidak berada di situ. Seorang perempuan separuh umur menyambut mereka. Sid segera memberi salam dan memperkenalkan diri mereka.
            “ Tan Sri ada di atas, nanti saya panggilkan. Masuklah dulu,” pelawa Mak Leha sambil membuka pintu kayu itu lebar-lebar. Mereka masuk namun hanya menunggu di muka pintu sahaja. Walaupun dipelawa duduk, namun Sid menolak. Jan yang baru hendak melabuhkan punggung, berdiri kembali. Beberapa minit kemudian, Tan Sri Zain Johari menuruni anak tangga.
            “ ASP Ziyad Sidqi? Dektektif Fauzan? Siapa yang bercakap dengan saya tadi?” soalnya sambil berjabat tangan dengan keduanya. Sid merenung lelaki di hadapannya ini. Untuk kali pertama dia bertentang mata dengan lelaki ini, walaupun sudah tidak terhitung banyaknya melihat lelaki ini di kaca televisyen dan di dada akhbar.
            “ Saya yang telefon Tan Sri tadi,” Sid mengaku.   
            “ Sebelum tu, kami nak pastikan sama ada Tan Sri mengenali Arisa Nur Adalia?” mendengar nama itu, mata lelaki itu buntang. Terkejut kerana tiba-tiba sahaja pegawai polis ini bertanyakan mengenai anaknya. Ada sesuatukah yang berlaku kepada anaknya itu? Tan Sri Zan Johari sedikit panik. Kedatangan mereka ini, pasti membawa satu tujuan. Tujuan yang mengkhabarkan berita buruk mengenai Ari.
            “ Jadi, memang benar Arisa anak Tan Sri?” Sid membuat kesimpulan setelah memerhati rapat riak wajah di hadapannya ini.    
            “ Kenapa dengan Ari?”
            “ Minta maaf Tan Sri, kami membawa berita kurang baik sedikit.....” sambungnya lagi.

No comments:

Post a Comment