Monday, October 11, 2010

NBF XI


            “ Yin nak terus duduk sini boleh tak?” Dengan wajah yang tidak berapa malu, Zarin menyoal. Malam itu aktiviti mereka dihabiskan dengan bermain Sahibba. Dan dia ketinggalan 45 markah di belakang Ari.
            “ Ok je. Kakcik lagi suka. Ada kawan. Tak adalah rasa sunyi sangat kat sini,” jawab Ari tanpa mengangkat muka. Dia sedang memikirkan ayat apa yang boleh dibentuk dengan huruf I, Y, D, S dan A itu. Kamus Dewan edisi ke 4 dibelek-belek teliti.
            “ Mana aci tengok kamus, kakcik. Patutlah markah dia tinggi betul.” Zarin merampas kamus berwarna merah gelap itu.
            “ Kakcik rasa ibu bagi tak?”
            “ Tanyalah ibu sendiri. Tanya kakcik buat apa? Tadi ibu datang kenapa tak tanya terus?” Ari masih selamba. Dia sebenarnya langsung tidak menumpukan perhatian pada soalan yang diajukan kepadanya. Ayat YIS adakan dalam bahasa Melayu?
            “ Yin telefon sekarang ek?” Ari mengangguk tanpa jawapan. Kamus dibuka. Yeah..memang ada...6 markah. Ari semakin seronok menambah mata. Dia membiarkan sahaja Zarin bercakap dengan ibunya sebelum Zarin menyerahkan telefon bimbit itu kepadanya. Ari mendongak. Matanya berkerut memandang Zarin, menyoal kenapa.
            “ Kakcik tolong cakap. Nanti kalau Yin yang minta, mesti ibu tak bagi. Cakap je apa yang Yin cakap tadi,” ajar Zarin sambil menolak papan shahibba itu ke tepi. Dia merapatkan jarak antara mereka. Telinga turut diletakkan sekali pada corong telefon itu.  
            “ Assalamualaikum ibu. Ari ni.” Dia memperkenalkan diri. Namun insan di sebelah sana hanya mendiamkan diri sahaja. Malah salamnya juga tidak bersambut. Ari pelik. Dia menutup speaker.
            “ Yin dail tak nombor ni? Kenapa senyap je?”
            “ Adalah tadi ada orang angkat. Yin tak sempat cakap lagi terus bagi kakcik...kakcik cakap ajelah...kuat sikit. Tak dengar tu kot...”
            “ Tak ada oranglah...”            Ari mempertahankan pendapatnya pula. Sid di seberang sana hanya mendengar kedua mereka berbalah sesama sendiri. Dia menggeleng perlahan. Apabila kedua mereka berhelo-helo tak henti-henti, dia bersuara. Dan secara automatik talian terputus. Ari memandang sahaja telefon yang tercampak jauh itu. Terkejut dia apabila tiba-tiba suara dalam Sid tiba-tiba kedengaran di corong speaker.
            “ Yin telefon ibu ke telefon siapa?” soalnya dengan nada tak puas hati. Tiba-tiba sahaja dia terasa hendak demam. “ Abang ni,” hanya itu sahaja yang diucapkan Sid tadi.
            “ Manalah Yin tahu abang chik yang angkat,” Yin mempertahankan tindakannya.
            “ Habis tu kenapa bagi phone pada kakcik?” Zarin angkat bahu. Sudah berapa kali dia hendak beritahu, dia melancarkan mogok untuk tidak bercakap dengan abangnya itu. Dalam mereka diam itu, telefon itu berbunyi. Zarin separuh merangkak mencapai telefon tersebut dan diserahkan kepada Ari.
            “ Mesti abang cik call balik. Kakcik cakap dengan dia.” Zarin mahu lepas tangan. Ari terus sahaja menjauhkan diri. Dia menggeleng laju.
            “ Gila! Kakcik nak cakap apa?” telefon yang sudah diam itu berbunyi kembali. Ari melarikan diri ke dapur. Dia malas mahu melayan Zarin dan lebih-lebih lagi dipaksa bercakap dengan Sid. Apa yang hendak dicakapkan? Mati hidup balik pun Sid tidak akan izinkan Zarin tinggal bersamanya. Beberapa minit kemudian, Zarin menuruti langkahnya. Wajah Zarin kelihatan takut-takut sahaja. Ari memerhati rapat. Macam ada sesuatu saja Zarin ni?
            “ Yin dah cakap dengan abang chik. Dia nak datang sini!” Ari terkedu? Datang sini? Buat apa? Kenapa perlu datang? Tak bolehkah cakap ya ataupun tidak sahaja melalui telefon itu?
            “ Kakcik...Yin mungkin ada tercakap something dengan abang cik,” Ari semakin kelam. Apa yang berlaku sebenarnya ni?

2 comments: