Tuesday, October 5, 2010

NBF IX

“ Dahlah..jangan nangis. Nanti orang kata saya yang buat Yin menangis,” pujuk Fauzan menghulurkan sehelai sapu tangan buat Zarin. Dia memandang kawasan permainan yang luas itu. Beberapa orang kanak-kanak riang sahaja bermain, dan dia pula terpaksa memujuk kanak-kanak manja di hadapannya ini. Bayangkanlah sewaktu mahu menjemput Zarin pulang dari tempat kerjanya, gadis itu sudah pun merah muka dan matanya.
            “ Yin benci dengan abang chik,” adu Zarin sambil mengesat muka dengan lengan baju kurungnya. Sapu tangan yang diberikan Fauzan itu diramas-ramas geram seolah-olah dia membayangkan sapu tangan itu adalah abang chiknya. Mulut Fauzan melopong. Begini kisahnya. Marahkan Sid rupanya. Fuh! Lega...nasib baik bukan dia yang menjadi puncanya. Dia sendiri sudah tenggelam timbul tidak ketahuan punca. Zarin menangis tanpa henti. Sudahlah dari tadi beberapa mata kerap memandang ke arah mereka. Fauzan memandang sekilas ke arah wanita-wanita yang menemani anak-anak mereka bermain itu. Kalau semata-mata pandang saja tak apalah..ini dengan bibir terjuih, dan tangan menunjuk-nunjuk lagi.
Tak boleh jadi ni. Silap-silap, orang menuduh dia cuba rosakkan anak dara orang pula. Tolong sikit! Fauzan mencebik. Tempat dating dia dengan Zarin hanya ada dua tempat sahaja. Kalau tak di taman permainan ini, tentulah satu lagi tempatnya di rumah Zarin sendiri. Taman ini pun jaraknya 500 meter sahaja dari rumah Zarin. Hmmm.... nak tak nak dia terpaksa terima. Itu syarat yang dikenakan oleh Sid kalau mahu keluar dengan Zarin. Fauzan tersengih memikirkan amaran Sid itu. Yang Sid buat hubungan rahsia dengan anak dara orang tu tak apa pula. Semua orang tak kata apa pun. Kutuknya di dalam hati. Tak berani hendak cakap depan muka Sid. Takut Sid reject permohonannya awal-awal lagi. Tak ke naya tu.
“ Sid buat apa?” Zarin tidak menjawab. Sebaliknya dia terus menangis dan menangis. Fauzan garu kepala. Sid! Apahal dengan adik kau ni?





            “ Wei, kau datang sini sekarang,” balas Fauzan sebaik sahaja menjawab salam yang dihulurkan.
            “ Apasal?” Sid membetulkan tubuhnya yang lenguh. Tangannya sempat menjeling jam di tangan. Maghrib nak dekat dah ni. Kenapa Fauzan masih tak hantar Zarin pulang?
            “ Zarin. Aku dah panik ni. Menangis je dari tadi. Kau dah buat apa dengan dia, Sid? Aku nak ajak dia balik, dia tak nak. Dia kata nak lari dari rumah. Gila apa Zarin ni? Naik risau aku. Kalau nak lari, pergilah jauh-jauh. Perlis ke? Sarawak ke? Colombia ke? Ni nak lari, tapi duduknya kat sini,” balasnya sempat mengutuk kekasih hati sendiri.
Sid diam mencerna maklumat. Seketika kemudian keluhnya bertambah panjang. Dia tidak salahkan Fauzan. Sebelum Fauzan, Zarin sudah buat gila dulu di rumah ini. Pendek kata, semenjak dia menghantar Ari pulang ke rumahnya, ibu dan Zarin langsung tidak mahu bercakap dengannya lagi. Masuk hari ini, sudah seminggu anak-beranak itu sepakat mahu memboikot dirinya. Dan kini, berjangkit pula pada Fauzan. Sid tersenyum sendiri. Dia bangun dan mencapai kunci motor. Haru Jan..makwe sendiri tak reti nak handle. Kutuknya dalam hati. Seketika kemudian dia menarik balik kutukan itu. Dia juga tidak mampu menangani kisahnya sendiri. Jadi mana mungkin, dia mahu menyalahkan temannya itu.
Tak sampai seminit, dia sudah tiba di taman permainan itu. Fauzan sudah tersengih 12 inci sebaik sahaja melihat kelibatnya. Sid menggeleng apabila melihat wajah Zarin. Ini memang species tak makan saman punya budak ni. Nak merajuk pun, tunggulah lepas masuk waktu solat dulu. Dia terus melabuhkan tubuh di sebelah Zarin. Fauzan hanya bersandar di badan keretanya. Zarin yang menyedari abangnya ada di sisi semakin mencuka wajahnya.
“ Dengar cerita kata nak lari?” Sid bergurau memulakan bicara. Bahu Zarin diraih dan ditarik ke sisinya. Namun sekelip mata Zarin menolak tangannya.
“ Yin tak nak cakap dengan abang chik,” Zarin berpaling muka.
“ Sampai bila tak nak bercakap dengan abang chik ni?” Sid terus memujuk seolah-olah bercakap dengan budak berusia 5 tahun sahaja gayanya.
“ Selagi abang chik tak bawak kak Ari balik. Yin tak akan cakap dengan abang chik sampai bila-bila pun,”
“ Berapa kali nak cakap. Dia yang nak pergi. Bukan abang yang halau dia. Takkan nak ikat kaki tangan dia?” Sid mempertahankan diri. Berang kerana dituduh bukan-bukan. Salah diakah lagi apabila Ari yang mahu pergi? Kenapa semuanya macam tak faham apa yang sedang berlaku dalam hidup mereka?
“ Tapi abang chik langsung tak cuba halang. Abang chik langsung tak berusaha nak tahan kak Ari dari pergi. Abang chik biar kak Ari pergi macam tu aje,” Zarin pula mempertahankan pendapatnya.
“ Dahlah..jom balik. Dah maghrib dah ni,” Sid beralah. Dia tidak mahu memanjangkan cerita. Dia penat mahu menerangkan apa-apa pun sedangkan orang tidak pernah mahu memahami kenapa dia melepaskan Ari pergi. Hanya ALLAH sahaja yang tahu betapa beratnya hati terpaksa berkata-kata seperti itu dahulu. Betapa pedihnya hati apabila dia terpaksa menghantar Ari pergi. Semua itu bukan mudah untuk dilakukannya. Tetapi semua orang tidak faham. Semua orang hanya tahu menyalahkan dirinya sahaja.
“ Jomlah balik,” pujuknya lagi. Zarin tetap kaku. Dia buat tidak tahu sahaja apabila merasakan pandangan tajam Sid mula fokus pada wajahnya. Sid berdiri. Dia sudah malas untuk memujuk lagi.
“ Balik Zarin!” ajaknya lagi. Kali ini dengan nada yang lebih tegas. Nada yang tidak menunjukkan sebarang kompromi. Nada yang dia tahu Zarin tidak akan berani melawan apabila dia bersuara seperti itu. Zarin bangun perlahan-lahan. Hajat hati untuk melarikan diri sememangnya tidak kesampaian. Dia menjeling ke arah Fauzan yang kelihatan serba salah sahaja dari tadi. Tanpa berkata apa-apa, dia melangkah laju meninggalkan mereka berdua. Sid mengeluh panjang. Dia menghampiri Fauzan yang sedang melihat Zarin berjalan pulang.
“ Bila kau nak pinang adik aku ni? Selesai satu problem. Merajuk tak habis-habis budak tu,” Sid turut sama memandang adiknya. Dalam rasa marah, hendak ketawa pun ada mengenangkan telatah Zarin.

2 comments:

  1. nk ckp cket.stakat yg sy bce ntry psl NBF ni,sy rse novel ni bes sgt.even x siap lg,da boleh rse auranya..hee.tah nape ek sy rse kisah cinta sid n ari cm sedeh sgt.n sy hrp akk wat kesah dorg ni lbih menyayat hati..mse ari kt hosp yg doc ckp die buta 2 kan...cian sgt.tbe2 die sbot nme sid.adoiii..kt c2 pn sy da tacing.smbil kt tlinga ni terngiang2 Juz Walk Away..haha..mst ari de mslh family kn.kalo x nape ayh die x report psl kehilangan dia..nk tau sgt pe yg wat dorg terpisah.n fazil tu,sy rse cm mse silam angel.sbb 2 ke die bnuh pompoan???even akk ckp x nk de bygn izz & rif dlm diri sid, tp sy yakin (cewah...) sid de kkutan yg tersndiri.mcm jad, die x pndi berlwn tp sy kagom ngn pengorbanan die.n sy rse sid lg strong dr jad kn...n semangat die lg kental dr izz & rif kn.emm..2 je kot.nt ntah pe lg sy mrapu..hohoo

    ReplyDelete
  2. Noor;

    wah..mood tengah nak baca citer2 sedih ke ni..hahah..sebarang soalan tidak dapek den nak jawab ye sebab kana tunggu buku ni keluar dulu tau..kalau dah tahu awal2 tak supriselah nanti..okeh..harap dapat bersabar....hehehe

    ReplyDelete