Wednesday, October 20, 2010

NBF XIII

 Ari berpaut pada dinding. Tubuhnya begitu lemah untuk melangkah. Kakinya pula seperti agar-agar. Dia tidak mampu berdiri. Apatahlagi mahu melangkah pergi dari situ. Ya ALLAH! Inikah takdir yang tersurat buat aku? Inikah jawapan yang dinanti-nantikannya? Ari cuba menarik nafas. Dadanya terasa begitu ketat dan sakit hanya mahu melakukan perkara mudah itu. Dia cuba kuatkan semangat. Kakinya melangkah namun ternyata...dia gagal. Dia jatuh di situ juga. Entah mengapa dirasakan segala tulang temulangnya begitu rapuh. Ya ALLAH...bantulah aku. Permudahkan aku hadapi semua ini. Dia cuba bangun sekali lagi...namun setiap kali mencuba..dia gagal. Dirinya tidak ubah seperti orang lumpuh sahaja. Ari sedaya upaya menahan tangis, cuba mengutip sisa kekuatan diri yang sudah mula goyah. Aku tidak akan menangis. Aku tidak boleh menangis. Tekadnya berkali-kali, cuba menguatkan benteng pertahanan hati.
            Lorong fakulti itu kosong. Lebih baik begini. Biarlah dia menghadapi malu ini sendirian. Dia tidak tahu bagaimana hendak menghadapi situasi ini jika ada mata yang memandang. Ari menekup mukanya. Kalau mengalah pada kehendak hati, agaknya sudah banjir dirinya kerana menangis. Namun dia tidak akan mengalah semudah itu, Dia tidak akan memberi izin kepada mereka semua melihat kelemahannya. Dia tidak akan membiarkan mereka menang semudah itu. Dia harus membuktikan tanpa mereka ini, dia juga mampu bahagia.
Dan dia sama sekali tidak akan memerlukan mereka yang membuang dirinya. Ari memandang keadaan sekelilingnya. Dia sudah tidak tahu hendak ke mana lagi. Dia tidak tahu mahu bergantung harap kepada sesiapa lagi. Sesungguhnya dia buntu. Benar-benar buntu. Tiba-tiba ada seseorang cuba memapahnya. Ari tersentak dan cuba melepaskan diri namun dia terpegun apabila mendongak dan melihat wajah lelaki itu.
Lelaki yang menegurnya di taman semasa dia menunggu. Adakah lelaki ini menyaksikan segala perlakuannya sebentar tadi? Ari malu. Dia benar malu kerana ada mata yang menyaksikan saat runtuhnya pertahanan jiwa perempuan sepertinya. Dia tidak memberi reaksi apabila lelaki itu tunduk memandangnya.
            It’s ok...It’s ok. Saya ada,” ujar lelaki itu berkali-kali memujuknya. Dengan bantuan Sid, dia mampu berdiri semula. Lalu dalam kepayahan dan dibantu Sid, mereka keluar dari tempat itu.

2 comments:

  1. oh so sweet!!c hero dtg bntu heroin yg dlm kesusahan.hehe...lme da tggu akk post ntry yg bru nih.trubat gak rndu kt depa..hehe

    ReplyDelete
  2. noor...heroin susah hati..hero mmgla kena mai tolong..hehhehehe

    ReplyDelete