Sunday, November 21, 2010

The Last note - confirm...

Ini adalah entri terakhir sebelum saya meletakkan titik noktah pada NBF. Tidak akan ada n3 lagi selepas ini. Ya...saya tahu sebelum ini walaupun saya pernah mengatakan bahawa n3 sebelum ini adalah yang terakhir, namun saya letakkan juga atas permintaan pembaca. Tetapi kali ini..sudah sah lagi nyata..tak akan ada n3 baru. Kepada pembaca yang mengikuti blog ini dan silent readers..terima kasih kerana sudi membaca karya saya ini. harap semuanya terhibur dan nantikan NBF dalam versi cetak...Bila? InsyaALLAH tahun depan.

“ Kak Lia bahagia dengan perkahwinan akak?” tanpa sedar Ari bertanya. Sebaik sahaja dia menyedari soalan itu yang diluahkan, dia terasa ingin menampar mulutnya sendiri. Rasanya tidak patut dia bertanyakan perkara yang cukup peribadi itu. Apa pun masalahnya dengan Sid, tidak perlulah dia mencanangkan kepada semua orang. Sebenarnya, jauh di sudut hati, dia berasa cemburu dengan pasangan suami isteri itu. Bukan sahaja cemburu terhadap Taufik dan Kak Lia. Dia juga cemburu melihat kebahagiaan  Izz dan Adni serta Jad dan Amie. Mereka kelihatan bahagia sekali. Dia dapat melihatnya dengan jelas kasih sayang yang ditunjukkan mereka. Sedangkan dia dan Sid?
Ari menggeleng. Kisah cintanya tidak boleh disamakan dengan kisah mereka ini. Mungkin mereka tidak pernah menerima dugaan sepertinya. Kalau Sid tidak melakukan apa yang dilakukannya dahulu, mungkin mereka juga mampu bahagia. Mungkin dia tidak akan berasa cemburu dengan kebahagian rumah tangga insan lain. Mungkin akan ada insan lain yang mencemburui hubungan mereka pula. Dia melihat Alia hanya tersenyum mendengar soalannya. Tidak nampak pun tanda-tanda kurang selesa atau marah akan soalannya itu.
“ Kenapa tanya akak soalan tu?” soal Alia lembut. Sudah hampir 2 jam dia menemani Ari di bilik ini. Dan hampir dua jam jugalah mereka bercerita macam-macam dan kini tiba-tiba Ari membawanya masuk ke ruang perbincangan sebegini. Ari hanya diam. Dia tidak tahu bagaimana hendak menjawab pertanyaan itu. Perlukah diceritakan apa yang terjadi? Tidak! Dia tidak sanggup. Apa yang berlaku, adalah masalah rumahtanggga dia dengan Sid. Orang lain tidak perlu tahu.
Dan dia tidak sanggup memikirkan apa tanggapan Sid terhadapnya andai satu hari nanti, Sid mengetahui cerita ini. Dan apa pula tanggapan kak Alia pada Sid nanti. Tidak! Dia tidak sanggup. Lagipun mereka sendiri sudah saling bermaafan. Dia sendiri mengatakan bahawa dia mahu melupakan perkara silam. Jadi, kisah lalu tidak wajar ditimbulkan lagi bukan? Maruah Sid sebagai seorang lelaki...sebagai suami tidak harus diperkotak-katikkan.
“ Ari...dengar sini...akak minta maaf ya apa yang akak nak cakapkan ni. Ari boleh marah akak...atau kata akak nak penyibuk ke apa ke...akak terima, tapi sebelum tu, dengar dulu apa yang akak nak cakapkan. Boleh Ari?” Kerutan begitu jelas di dahi apabila mendengar kata-kata itu, namun dia hanya mengangguk.
“ Sid ada beritahu abang Fik yang dia ada buat something yang cukup teruk dulu. Tapi dia tak beritahu apa yang dah dia lakukan. Abang Fik pun tak tanya. Tapi apa yang akak rasa...dan abang Fik pun rasa yang sama. Sid memang cukup menderita dengan benda tu. Semalam abang Fik kata dia tengok Sid menangis masa sujud dekat Hijir Ismail. Dia sujud punya lama sampai abang Fik ingat Sid dah pitam,” terangnya dengan lembut. Ari semakin terkejut mendengarnya. Sid menangis? Sid menangis? Sid tidak pernah menangis. Dia tidak pernah melihat Sid mengalirkan air mata selama ini.
“ Ari...akak tak tahu apa yang berlaku, tapi akak tengok Sid. Akak tengok Ari. Akak perhatikan kamu berdua dan rasanya akak tahu kenapa Ari tanya akak soalan tu.” Ari diam. Dia sudah kehilangan kata-kata. Dia sudah tidak tahu mahu bercakap apa. Sudahnya dia hanya mendengar apa yang ingin diluahkan oleh wanita ini kepadanya.
“ Ari...berkahwin ni banyak cabaran dan dugaaannya. Memanglah kita rasa bahagia dapat berkahwin dengan orang yang kita sayang, tetapi sayang saja tak cukup, Ari. Bila kita memegang title suami atau isteri, kita membawa tanggungjawab yang cukup berat. Percayalah...bukannya mudah untuk memastikan rumah tangga kita kekal bahagia. Semua pasangan ada masalah masing-masing, Ari.
Apa yang Ari lihat...apa yang Ari fikir tak semuanya betul. Ya..Ari mungkin lihat kasih sayang akak dengan abang Fik. Ari mungkin sedar betapa sayangnya Izz pada Dinie. Dan Ari mungkin tahu bagaimana bertanggungjawabnya Jad terhadap Amie. Ari melihat perkara yang indah-indah sahaja. Ari melihat apa yang ingin Ari lihat. Tapi ada masanya pandangan mata juga boleh menipu, Ari. Akak bukan nak kata kami semua tak bahagia. Bukan macam tu. Tapi Ari tak tahu apa yang pernah terjadi dalam hidup kami semua. Akak, Adni, Amie..semuanya ada kisah kami sendiri. Sebelum bahagia, kami pernah...” kata-kata Alia terhenti seketika. Dia menarik nafas kerana apa yang ingin diceritakan ini turut sama membuahkan rasa kesal yang tidak pernah padam sehingga ke hari ini.
“ Akak bukan mahu membuka pekung di dada, tapi akak nak Ari faham. Akak nak beritahu Ari sesuatu. Akak pernah terpisah selama tujuh tahun dengan abang Fik. Sarah pula, walaupun dia dah berusia 11 tahun sekarang, tapi akak cuma berpeluang menjaga dia empat tahun kebelakangan ini saja. Akak rasa menyesal sangat-sangat sebab tujuh tahun itu memisahkan kami. Kami sama-sama muda. Sama-sama bertindak terburu...sampai perkahwinan yang lahir dari rasa cinta tu terputus macam tu saja. Tujuh tahun kami menyimpan rasa dendam dan marah tapi rupa-rupanya, apa yang berlaku dulu hanyalah salah sangka,” Alia terdiam.
Air mata yang mengalir di pipi disapu dengan belakang tangan. Entah mengapa tiba-tiba dia berasa sedikit emosi mengenangkan tahun-tahun yang memeritkan itu. Dan Ari pula seakan mahu pitam mendengar pengakuan tersebut. Tujuh tahun mereka terpisah. Kak Alia dan abang Taufik? Sesungguhnya dia sukar mahu percaya. Tetapi seperti yang dikatakan kepadanya, mereka ini mempunyai kisah mereka sendiri. Dia menggenggam tangan kak Alia untuk menyuntik sedikit kekuatan. Ceritalah lagi kak Alia. Ari mahu mendengarnya. Rayunya di dalam hati.

10 comments:

  1. Dhiya...akk makin konfius..tp yang akk nak tau Ari ngan Alia ni adik beradik ke?... la...napa last n3 ni..... haiseh gurl.... tp satu ceta yang akk anggap ok sbb akk tak baca dari mula...hihihi
    namun akk rasa Dhiya kena teruskan.....

    ReplyDelete
  2. Kak..hehhehe...bukan adik beradik..kalau akak pernah baca novel2 saya sebelum ni akak akan kenal nama2 yang disebut dalam n3 ni...
    NBF sudah hampir siap kak..so...mmg ini akn menjadi n3 yang terakhir...
    kak jgn konfius2 tau..nanti bila dah terbit dalam versi cetak...baru akan ikut flow yg sebenarnya...

    ReplyDelete
  3. sedihnye,,yg ni n3 last =( kak,agak2 awl taun dpn leh publish x??hehe

    ReplyDelete
  4. Nor..akak tak tahulah dik...awal ke..tengah ke atau hujung tahun..bukan akak yang boleh decide...tapi harap2nya sebelum pesta buku ni bolehlah keluar..doakan ya

    ReplyDelete
  5. amin. hjung taun??(terkedu)..hehe..x kesah la kak. ble2 pn ttp sokong novel2 akk! =)

    ReplyDelete
  6. pasal tu saya tak suka nak baca n3 NBF ni... saya ada sifat yang TIDAK TAHU SABAR... hehehe

    ReplyDelete
  7. Noor..terima kasih sudi menyokong akak selama ni..heheh

    Afziza..hehhehe...tak apa..tunggu yang versi cetak ya....

    ReplyDelete
  8. saya rasa kan akak..bulan 7 kot...cam JKP jugak...takpe saya tunggu...haa..disebabkan saya tak jumpa KDB kat mana2 saya nak order ngn akak jelah...bleh?

    ReplyDelete
  9. jan..akak tak mau bulan tujuh....huwaaaaa..lambat sangat tu..akak nak masa pesta buku ..hehehehehehehhe...
    nak beli ngan akak? ok je...

    ReplyDelete
  10. hahaha..possibility untuk sales lebih gempak mmg waktu pesta buku yer kak...hmm, saya tukar..rasanya tepat2 nak pesta buku tu, rasanya novel akak dah ready to be marketed...hahaha...
    ha'ah...nak beli ngan akak jer...msg kat fb saya kean buat camner bleh kak?

    ReplyDelete