Friday, November 5, 2010

N3 baru

“ You’re not going anywhere,” Sid bersuara tegas seolah-olah dapat membaca apa yang sedang difikirkannya.
“ Ari tak akan ambil risiko. Dia dah tahu tempat tinggal abang. Macam mana kalau dia datang lagi lepas ni? Ari tak akan bahayakan nyawa semua orang hanya kerana Ari seorang. Biar Ari pergi,” tegasnya lagi. Dia tidak perlu mendengar kata-kata Sid lagi.
“ Yang tak faham bahasa sangat ni kenapa? Kenapa degil sangat ni?” Sid menyoal lantang. Kusut berhadapan dengan Ari bila dia begini. Kedua mereka berbalas pandangan. Marah. Tidak puas hati. Geram. Segala-galanya bercampur aduk. Masing-masing dengan ketegangan dan kedegilan yang sukar diluntur. Suara deheman kembali menyedarkan mereka pada keadaan sekeliling. Ari tergamam apabila melihat enam pasang mata sedang memandang ke arah mereka yang sedang bertengkar tak ingat dunia itu. Ya ALLAH! Macam mana boleh dia...? Macam mana mereka berdua boleh...?” Ari menggeleng perlahan-lahan. Sid tidak bersuara. Mungkin dia juga baru menyedari apa yang sedang berlaku.
“ Abang cik?” perlahan suara Zarin memanggil. Sid tidak menyahut. Dia terus sahaja meluru keluar dengan motornya. Dan tinggallah Ari menghadapi semua ini. Menghadapi keluarga yang tidak pernah dikenalinya sebelum ini.
Itu yang berlaku sejam yang lalu dan kini....Puan Aishah yang sedang turun dari biliknya mengeleng perlahan.
“ Ya ALLAH...korang ni sudah-sudahlah. Merenung Ari macam tak pernah lihat orang. Along, angah, alang, kamu tak abis-habis lagi rasa terkejut ke?” sindirnya sambil melabuhkan punggung di sebelah Ari. Ketiga-tiga mereka yang ditegur merona merah. Mungkin malu apabila kelakuan mereka diperhatikan begitu sekali. Zahrah Ashikin ketawa menyedari silapnya.
“ Maaf ya Ari, kalau rasa tak selasa dengan kami ni. Bukannnya apa...rasa macam mimpi pula bila ibu telefon cakap ada orang baru dalam rumah ni. Acik pula memang berahsia betul. Agaknya kalau tak sebab perkara yang berlaku sekarang ni, memang masih rahsia agaknya,” balasnya tanpa lekang dengan senyuman. Mendengar mengenai perkara itu, air muka Ari berubah sedikit. Ya..perkara itu. Kalau tidak kerana Angel, pasti hubungannya dengan Sid tidak akan terbongkar sampai bila-bila. Zarul Shariman yang dipanggil along itu menyedari wajah Ari yang tiba-tiba muram.
“ Ari jangan risau. Ari dah jadi keluarga ni sekarang. Apa pun yang berlaku, kami akan lindungi Ari. Biar Sid dengan tugasnya. Kat sini, biar kami yang jaga Ari. Kami tak akan benarkan Angel ke apa ke dekat dengan Ari.”
Alang ataupun Zaharil Sani turut mengiakan. Dia sendiri tidak tahu mengapa Sid mendiamkan mengenai kehadiran Ari dalam hidup mereka namun dia yakin Sid ada sebabnya yang tertentu. Dan dia tidak mahu Ari berasa terasing berada di dalam kelompok mereka. Baginya, kalau Sid sudah membuat keputusan begini, selama itulah dia akan menyokong adiknya itu. Dia terkenangkan riak wajah Sid semasa mengejar Ari tadi. Dia kenal riak wajah itu. Dia tahu bahawa Sid benar-benar menyayangi wanita ini.
“ Betul cakap along tu. Welcome to the family, Ari. Tolong jangan segan-segan dengan kami,” balasnya lagi. Air mata Ari bergenang. Untuk pertama kalinya, dia benar-benar berasa bahagia dan dihargai. Mereka ini langsung tidak mengenalinya. Langsung tidak tahu apa latar belakang dan keturunannya. Namun dengan begitu mudah, mereka menerimanya ke dalam keluarga mereka. Dia sudah menjadi sebahagian daripada hidup mereka. Hanya kerana Sid. Hanya kerana Sid memperisterikannya. Mereka begitu menyayangi Sid dan oleh itu, mereka sanggup melebarkan rasa sayang itu terhadap dirinya pula. Ari benar-benar terharu. Dan rasa sebaknya semakin menjadi-jadi apabila Puan Aishah mendakapnya erat.
           
           

2 comments:

  1. so tema keluarga ni..anak2 sumer nama ZS la ni..zarin apa ek?

    ReplyDelete
  2. yang lelaki nya sahaja ZS..perempuan hanya z didepan..

    Zahrah Ashikin n Zarin nadhira

    ReplyDelete